آشنایی با هتل ها و اقامتگاه های سنتی ایران

 ایران کشوری با قدمت تاریخی زیاد است و ردپای این سنت و فرهنگ باستانی را می توان همه جا دید؛ از بازارها و موزه ها تا هتل های سنتی. در ایران بیش از 50 هتل سنتی وجود دارند که مهمانان خاص خود را دارند. به ویژه مهمانان خارجی که تجربه اقامت در اینگونه هتل ها را به نوعی پیوند با فرهنگ و شیوه زندگی کشوری با تمدن باستانی می دانند. در این مقاله قصد داریم به معرفی چندی از هتل های سنتی ایران بپردازیم

هتل عباسی اصفهان : سفر به شکوه دوران صفوی

خود هتل به تنهایی یک بنای تاریخی است؛ هتل عباسی در واقع یک کاروان‌سرای متعلق به دوران طلایی صفویه است که در سال 1351 مورد بازسازی قرار گرفت؛ آیینه‌کاری‌ها و اتاق‌هایی با طاق‌های قوسی همه و همه یادآور شکوه و جلال گذشته هستند؛ از بیشتر اتاق‌های این هتل چشم‌اندازی خوب به حیاط بزرگ و سنتی هتل و البته از همه مهمتر گنبد فیروزه‌ای مدرسه چهارباغ خواهید داشت؛ به نظر می‌رسد همه چیز برای یک عکاسی خوب مهیا است؛ اما دوست دارید به سراغ بازدید از بناهای تارخی پرشمار اصفهان بروید؟ کافی است از هتل عباسی بیرون بیایید؛ خیابان چهارباغ به شما سلام می‌کند؛ با کمی پیاده‌روی  می‌توانید به عمارت هشت بهشت برسید  و اندکی بعد هم می‌توانید صدای رودخانه را بشنوید و در کنار سی و سه پل زیبا چای بنوشید؛ پس از گذراندن یک روز پر نشاط و پرسه زدن در کوچه باغ‌های اصفهان خسته شده‌اید؟ رستوران و کافی شاپ هتل عباسی در انتظارتان هستند؛ هتلی که رونق  و صفای حیاط بزرگش یادآور شکوه دوران طلایی صفویه است.

هتل بخردی اصفهان

هتل خانه بخردی نخستین و تنها خانه سنتی متعلق به دوره صفویه است که بازسازی شده و از سال 2005 میلادی به عنوان یک اقامتگاه سنتی مورد استفاده قرار گرفته است. این هتل سنتی برای آنهایی که به دنبال راحتی یک هتل در کنار خلوت و آرامش خانه و اقامتی خاطره انگیز در یک خانه تاریخی شبه موزه می گردند؛ بهترین گزینه است. لازم به ذکر است که هرکدام از اتاق ها و سوئیت های هتل بخردی به شیوه ای منحصر به فرد طراحی شده اند تا در کنار امکانات مدرن خود اقامتی فراموش نشدنی را برای مهمانان رقم بزنند.

هتل سرای عامری ها کاشان

هتل سرای عامری ها یکی از باارزش ترین خانه های سنتی در میان خانه های تاریخی مشهور در کاشان است. این هتل در محله سلطان امیر احمد، خیابان علوی و نزدیک میدان کمال الملک واقع شده است. به نظر می رسد قدمت بنای اولیه این ساختمان به پیش از دوران چنگیزخان برمی گردد. به علاوه آنگونه که اسناد تاریخی نشان می دهند رابطه ای بین سلسله زندیه در دهه 700 میلادی و نوسازی این بنا در دوره قاجار توسط ابراهیم خلیل خان، شاه قاجار وجود دارد.

هتل داد یزد

هتل داد یزد که در قلب دومین شهر تاریخی جهان با بیش از 3 هزار سال قدمت واقع شده، از مزیت نزدیکی به جاذبه های ارزشمند تاریخی چون مجموعه امیرچخماق و آتشکده زرتشتیان برخوردار است. این هتل 61 اتاق یک تخته، دوتخته و سه تخته و نیز سوئیت های استاندارد، VIP و ماه عسل دارد؛ واحدهایی که ترکیبی از معماری سنتی ایرانی و امکانات مدرن هستند. علاوه بر این، هتل داد سالن های مختلفی هم برای برگزاری جشن ها، سمینارها و نشست ها دارد.

هتل باغ مشیر الممالک یزد

هتل ۴ ستاره‌ی باغ مشیر الممالک، باغی قدیمی از دوره‌ی قاجار است که در زمان مظفرالدین شاه توسط میرزا فتح الله مشیر الممالک ساخته و در اواخر سال ۱۳۷۹ توسط شرکتی خصوصی خریداری شد و با کمک سازمان میراث فرهنگی شهر یزد به هتل تغییر کاربری داد و در سال ۱۳۸۲ به‌عنوان اولین هتل باغ ایرانی با تجهیزات سنتی مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این هتل درعین‌حال که دارای ساختاری سنتی است، مجهز به کلیه امکانات رفاهی و تجهیزات پیشرفته روز دنیا نیز هست. این هتل در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و از جاذبه‌های گردشگری شهر یزد به‌شمار می‌آید.

هتل یادشده در باغی به وسعت ۱۳ هزار متر مربع قرار دارد که به‌واسطه‌ی درخت‌های کهن و سر به فلک کشیده، جوی‌های آب روان، حوض‌ها و فواره‌ها، مسافران زیادی را جذب کرده است. هتل باغ مشیر مجموعاً با ۹۲ اتاق و سوئیت، پذیرای مهمانان گرامی است. اتاق‌های هتل که معماری خاص کویر را دارند، در همین باغ گسترده هستند و سفره‌خانه‌ی معروفی هم با انواع غذاهای ایرانی و فرنگی دارد. این هتل باغ در بلوار مشیر و در منطقه‌ای خارج از ترافیک و شلوغی شهر یزد قرار گرفته است و ازطریق خیابان‌های اطراف به‌راحتی به تمام جاهای دیدنی یزد دسترسی دارد. پارکینگ، اتاق‌ها و سوئیت‌های سنتی با بالکن‌هایی به‌سمت چشم‌انداز زیبای باغ، رستوران‌های متنوع، کافی شاپ، اینترنت پرسرعت، تاکسی سرویس، ویلچر مخصوص معلولان و جانبازان، عابر بانک و پرسنلی مجرب و مهمان‌نواز از مزایای این هتل هستند.
هتل سنتی کپری قلعه گنج کرمان: خاص‌ترین هتل سنتی ایران
به اقامتگاه‌های سایبانی، که معمولاً باغ‌داران و مزرعه‌داران برای خود می‌سازند “کپر” می‌گویند. در ساخت کپر، از کاه‌گل و چوب درخت خرما، استفاده می‌شود. تصور کنید که شبی را در کویر کرمان، در هتلی کپری، و در اتاق‌هایی دنج و خاص اقامت داشته باشید. واقعاً جذاب است. با دیدن تصویر هتل، تصور آن دور از ذهن نخواهد بود. درست است که این هتل قدمت تاریخی ندارد، اما نوع ساخت آن بسیار زیبا و منحصربفرد می‌باشد. هتل سنتی کپری قلعه گنج کرمان عضو زنجیره هتل‌های پارسیان می‌باشد، که در سال 1395 به بهره‌برداری رسید.
 
سفرهای تاریخی عمری به قدمت عمر بشر دارند؛ همه ما از کنکاش در گذشته لذت می‌بریم؛ پس اگر مسافر یک سفر تاریخی هستید، فرصت اقامت در هتل‌ها و اقامت‌گاه‌های تاریخی را از خودتان دریغ نکنید. اقامت در خانه‌ها و هتل‌های تاریخی و سنتی به ما این امکان را می‌دهید تا این لذت را دو چندان کنیم و از میان سنگ‌ها و کاشی‌های به جا مانده از گذشته به تاریخ سلام کنیم.