خدمات کامل هتل ها | بررسي و مقايسه امکانات و درجه هتل ها

متل ‏Motel‏


‏‏‏‏ متل تلفيقي است از دو واژه ‏Motor‏ و ‏Hotel‏ و اساساً ماهيت بين راهي داشته و معمولاً خارج از شهرها قراردارد . در تعريف ‏متل مي توان گفت که هتلي است که در آن مسافران مي توانند با خودروي شخصي وارد شده و حتي خودرو را مقابل درب اتاق ‏خود پارک نمايند . يکي از مشخصه هاي اصلي متل ها عدم وجود لابي در آنهاست چرا که ميهمانان به مجرد وارد شدن به متل ‏بدون نياز به پياده شدن کليد اتاق خود را از رسپشن دريافت نموده و مستقيماً به سمت اتاق خود رانندگي مي نمايند.

هتل پانسيون


هتل پانسيون مکاني است که در شهر واقع شده و تعدادي اتاق ، سالن غذاخوري ، به اندازه اي که بتواند غذاي ساکنان اتاقها را تأمين نمايد. کتابخانه و سالن مطالعه و اتاق تلويزيون در آن پيش بيني وآماده شده است. پانسيون معمولا اتاق را به صورت ماهانه و يا سالانه اجاره داده و مشتريان ديگري را از خارج هتل براي صرف غذا نمي پذيرد . بر همين اساس معمولا سالن غذاخوري پانسيون فقط به اندازه احتياج اتاق ها در نظر گرفته مي شود . در پانسيون ها مقرارت خاصي وجود دارد و مسافران مي بايست در ساعات معيّني براي صرف صبحانه ، نهار و شام سر ميز حاضر شوند و تا ساعت مشخصي نيز درب ورودي پانسيون باز است

هتل آپارتمان

هتل آپارتمان هتل هايي هستند که مي توانيد مدت زمان نسبتا طولاني را اجاره کنيد. گاهي اوقات مي خواهيد براي مدت زمان نسبتا طولاني از يک شهر بازديد کنيد. اغلب هتل هاي معمول اجازه مي دهند رزرو براي مدت زمان محدود و نسبتا گران هستند براي اقامت طولاني تر. در هتل هايي که براي اقامت کوتاه مدت در نظر گرفته شده اند، امکانات آپارتماني محدود است.

سوئيت

سوئيت: (به انگليسي: Suite) يا سراچه به اتاقي گفته مي‌شود که در قسمت جلويي محل پذيرايي و در قسمت پشت آن اتاق يا اتاق‌هاي خواب قرار گرفته است، در بعضي از هتل‌ها قسمت پذيرايي در پايين و چند پله بالاتر اتاق خواب و حمام قرار دارد (دوبلکس) البته مي‌توان در سوئيت يک آشپزخانه کوچک داير نمود. اين اتاق‌ها بايد داراي مبلمان شيک و راحت، فضاي بزرگ، سيستم‌ هاي صوتي و تصويري، يخچال و ملزومات اوليه آشپزخانه و پذيرايي باشند.
 

هتل بوتيک

در برخي کشورها بخصوص در جاهايي که چشم انداز ساحلي يا هواي معمولاآفتابي دارند، به جاي استفاده از مصالح ساختماني چون آهن و آجر از سازه هاي طبيعي همچون شاخ و برگ درختان و تراشه هاي صخره اي، اقامتگاه هاي موقت ساخته مي شود. هتل هاي درختي، دريايي، صخره اي و سازه هايي که اين ويژگي ها را همراه با چشم اندازي به طبيعت، سواحل دريا، ارتفاعات، جنگل ها و مانند آن با خود دارد به هتل بوتيک معروف است.

(R.O) = اتاق بدون غذا
Room only: معمولا در سفرهايي که با آژانس هاي گردشگري مي رويد، با R.O مواجه نخواهيد شد چون امروز تقريباً همه هتل ها دستکم يک وعده صبحانه را سرو مي کنند. اين نوع از هتل ها بيشتر در آمريکا يافت مي شوند.

(B.B) = اتاق+يک وعده صبحانه

Bed & Breakfast : اکثر هتل ها، يک وعده صبحانه به ميهمانان خود ارائه مي کنند. هزينه صبحانه بر روي هزينه رزور اتاق محاسبه و دريافت شده و براي صرف صبحانه، مبلغ جداگانه اي پرداخت نمي کنيد. البته ممکن است در برخي رستوران هاي هتلي، بوفه اي براي فروش برخي اقلام خاص وجود داشته باشد (مثلاً آب ميوه گيري طبيعي) که اگر کسي خواست، مي تواند آن را جداگانه بخرد ولي استفاده از منوي رستوران ها رايگان است. در اکثر هتل ها، صبحانه به صورت سلف سرويس است و شما مي توانيد از انواع غذاهاي و نوشيدني هاي سرد و گرم به دلخواه خود و بدون محدوديت صرف کنيد ولي حق بيرون بردن غذا از رستوران را نخواهيد داشت.

(H.B): اتاق+صبحانه+يکي از دو وعده ناهار يا شام
 
Half Board : در اين هتل ها ، شما صبحانه را داريد و علاوه بر آن ، يا ناهار و يا شام نيز بدون هزينه جداگانه سرو مي شود.
توجه داشته باشيد که انتخاب ناهار يا شام ، با شما نيست بلکه خود هتل تعيين مي کند که ناهار خواهد داد يا شام.
اين وضعيت در شهرهاي مختلف بر اساس عرف و عادت هتل ها متفاوت است. مثلاً در دوبي ، هتل هاي H.B ترجيح مي دهند فرمول (صبحانه + ناهار) را اجرا کنند ولي در هتل هاي سواحل مديترانه در ترکيه ، بيشتر از فرمول (صبحانه + شام) استفاده مي کنند.
بنابراين ، قبل از رزرو هتل ، اين را بپرسيد که منظور از H.B وعده ناهار است يا شام؟

هتل هاي  (all inclusive) معمولا امکانات تفريحي خيلي خوبي دارند و مي توانيد بدون گشت و گذار در شهر، در خود هتل سفري به ياد ماندني را تجربه کنيد. جذابيت هاي اين هتل ها را که ببينيد ديگر دلتان نمي خواهد از اين هتل ها بيرون برويد، فضاي لوکس و امکاناتي مثل استخر، باشگاه، ساحل اختصاصي، پارک آبي و … چنان شما را سرگرم مي کند که ديگر قيد گشت زدن هاي شهري را مي زنيد و در هنگام تمام وعده هاي غذايي در خود هتل هستيد! در هنگام صبحانه، ناهار و شام به رستوران مي رويد و هر غذا و خوراکي که دوست داشتيد را به طور رايگان ميل مي کنيد .

هتل هاي uall

بهترين قسمت سفر اين است که زماني که وارد هتل مي شويد لازم نيست نگران هزينه هاي غذا باشيد! چون هزينه همه اين ها را در هنگام خريد تور و رزرو هتل پرداخت کرده ايد.تمام امکاناتي که در هتل هاي all  وجود دارد در هتل هاي  (Ultra Inclusive) هم هست ، با اين تفاوت که در هتل هاي uall به صورت 24 ساعته مي توانيد از غذا و خوراکي هاي رايگان لذت ببريد. اين هتل ها حداکثر مهمان نوازي خود را به شما نشان مي دهند و هر وقت که بخواهيد با خوراکي هاي خوشمزه خود از شما پذيرايي مي کنند. به غير از غذا، بعضي از ديگر خدمات اين هتل ها هم رايگان  است.
رايگان بودن غذاهاي اين هتل ها فقط محدود به غذاهاي اصلي نيست بلکه هر ميان وعده اي شامل چاي، کيک، شيريني و … هم کاملا رايگان است. اگر از گردشگراني هستيد که دوست داريد در مدت سفر بيشتر در هتل بمانيد و استراحت کنيد و حوصله ماجراجويي و گشت زدن در شهر را نداريد اين هتل انتخاب مناسبي برايتان است .