امکانات هتل ها و معیارهای رتبه بندی هتل ها


به بيان ساده مي‌توان گفت که هتل‌ها بر اساس معيارهايي که هر نهاد براي رتبه‌بندي خود در نظر مي‌گيرد ارزشيابي مي‌شوند. اين معيارها گاه به کيفيت خدماتي که گردشگران دريافت مي‌کنند، ارتباطي ندارد. به‌عنوان‌مثال برخي نهادها در ايالات‌متحده، بر اساس ميزان مالياتي که هتل‌ها پرداخت مي‌کنند، تعداد ستاره‌هاي هر هتل را  مشخص مي‌کنند. همچنين هر هتل ممکن است از نهادها يا وب‌سايت‌هاي مختلف تعداد ستاره‌هاي متفاوتي را دريافت کند. براي مثال در ايالات‌متحده، سازمان ملي گردشگري و راهنماي رزرو هتل‌ها، وب‌سايت‌هاي گردشگري و شرکت‌هاي رزرو هتل هر کدام معيارهاي متفاوتي براي رتبه‌بندي هتل‌ها دارند. با اين‌حال بيشتر سازمان‌ها و وب‌سايت‌هاي گردشگري مبناي رتبه‌بندي خود را شرح مي‌دهند تا گردشگران با آگاهي بيشتري در مورد انتخاب هتل محل اقامتشان تصميم بگيرند. باوجود گوناگوني رتبه‌بندي‌ها، به‌طور کلي مي‌توان از تعداد ستاره‌هاي هر هتل کيفيت خدماتي را که ارائه مي‌دهند پيش‌بيني کرد. در آمريکا به‌طور معمول هتل‌ها بين يک تا پنج ستاره دريافت مي‌کنند که بيشتر هتل‌هاي قرار گرفته در يک گروه خدماتي شبيه به هم ارائه مي‌دهند.

اتاق يک نفره : اتاق يک نفره Single ناميده مي شود . داراي يک تخت بوده و اختصاراً با علامت SGL نشان داده مي شود.
اتاق دو نفره: اتاق دو نفره Double يا Twin ناميده مي شود . Double يعني اتاقي که يک تخت دو نفره به هم چسبيده دارد و Twin اتاقي است که دو تخت مجزا دارد و اختصاراً با علامت DBL نشان داده مي شود.
اتاق سه نفره: اتاق سه نفره Triple ناميده مي شود، داراي ِيک تخت تک نفره و يا يک تخت تک نفره و يک تخت دونفره به هم چسبيده مي باشد و اختصاراً با علامت TPL نشان داده مي شود.
سوئيت(Suite): به اتاقي گفته مي شود که قسمت جلوي آن مختص پذيرايي و پشت آن اتاق خواب قرار گرفته است ، در بعضي از هتل ها قسمت پذيرايي در پايين و چند پله بالاتر اتاق خواب و حمام قرار دارد (Duplex) البته مي توان در سوئيت يک آشپزخانه کوچک نيز داير نمود.
اصطلاحات هتل
آپارتمان(Apartment): عبارت است ازيک هال و پذيرايي با يک، دو و يا سه اتاق خواب که هر کدام داراي دو تخت است . در صورتي که دواتاقه باشد، معمولاً يک اتاق (Double) يک تخت دو نفره و اتاق ديگر Twin ، دو تخت يک نفره خواهد داشت. هر آپارتمان يک حمام مشترک دارد و يک آشپزخانه کوچک.معمولاً در قسمت پذيرايي به تعدادکافي صندلي يا مبل راحتي وجود دارد.
استوديو(Studio): به اتاقهايي گفته مي شود که در بدو ورود به شکل اتاق پذيرايي ديده مي شود ولي در صورتي که مبلها يا کاناپه ها را به صورت تختخواب در آورند حکم اتاق خواب را خواهد يافت، از اين رو، روزها اتاق پذيرايي و شبها اتاق خواب است، البته کاناپه ها طوري ساخته شده اند که مي توان بالش و پتو و ملحفه را داخل آن جاي داد. اتاق استوديو حمام نيز دارد، استوديو مي تواند آشپزخانه کوچکي نيز داشته باشد .
کانکتد روم(Connected Room): دو اتاق تودرتو را مي گويند، هر دو اتاق به راهرو اصلي هتل راه دارد و هر کدام به تنهايي يک اتاق کامل است و حمام جداگانه اي هم دارد، اين دو اتاق به وسيله يک در از وسط به هم متصل است. چنانچه يک خانواده چهار نفره، چنين اتاقي را درخواست نمايد، بچه ها در يک اتاق و پدر و مادر در اتاق ديگر اقامت خواهند نمود، بدون اين که درب راهرو اصلي را باز کنند، دو اتاق از درب وسط مي توانند با هم در ارتباط باشند.
کابانا(Cabana):اتاقي است هم کف، که پنجره آن به محوطه اي باز مي شود که متصل به استخر شناست. ساکن چنين اتاقي مي تواند براي تعويض لباس از اتاق مخصوص خود استفاده نمايد.
فيستا سوئيت(Fiesta Suite): اين نوع سوئيت ها معمولاً در هتل هائي قرار دارند که داراي سالن عروسي است و پس از پايان مجلس عروسي، براي استراحت و خواب در اختيار عروس و داماد قرار مي گيرد. معمولاً مخارج اين سوئيت قبلاً جزو هزينه هاي مجلس عروسي منظور گرديده و حساب جداگانه اي ندارد.

هتل هاي 3 ستاره


در هتل 3 ستاره خدمات به طورکامل ارايه  و به طور شايسته مديريت مي‌ شود، ‌اين نوع هتل‌ ها داراي چشم انداز زيبا و امکانات گسترده‌اند. ارايه رتبه سه ستاره مستلزم داشتن بعضي و نه همه موارد زير است:

نظافت و خانه ‌داري و نگهداري عالي،‌هال ورودي بزرگ با طراحي جذاب، فضاي پذيرش فعال 24 ساعته، اتاق‌ هاي بزرگ و راحت، بدون سر و صدا با نور کافي و فضاي نشيمن با دکوراسيون جذاب و تزيينات، مبلمان با کيفيت، سيستم مرکزي تهويه هوا و سيستم حرارتي، اتاق ‌هاي مفروش شده با کيفيت بالا و داراي تشک ‌هاي عالي، ترموستات کنترل درجه دما، سرويس حمام زيبا که بعضي از آنها داراي وسايل آرايشي، صابون و حوله با کيفيت عالي است. داراي سوييت اتاق لوکس و محدوده زماني سرويس دهي اتاق ها گسترده است.
وجود دو دستگاه تلفن در اتاق، يکي کنار تخت و ديگري در حمام يا روي ميز، استخر شنا در محوطه ساختمان يا نزديک آن، سيستم بيدارباش، وجود بيش از يک رستوران در هتل با قابليت ارايه سرويس در هر وعده غذايي، خدمات رساني به اتاق‌ها، ورودي هتل با ظرفيت‌مناسب، تخت‌هايي با اندازه استاندارد، سرويس حمام خوب و زيبا، قفسه‌هاي کافي، امکانات تفريحي، حوله و صابون، پرسنل آموزش ديده و لاندري و روم سرويس. از ديگر خصوصيات اين هتل‌ها است.

هتل 4 ستاره


اين هتل‌ها نه‌تنها بايد کليه خدمات لازم را ارائه دهند بلکه بايد از خود هويتي داشته باشند. تأمين راحتي و آسودگي ميهمانان هدف اصلي کارکنان است، آن‌ها آموزش‌ديده، کارآمد و آگاه و مؤدب هستند. اين هتل‌ها داراي امکانات متنوعي هستند. ارائه رتبه چهار ستاره مستلزم داشتن بعضي و نه همه موارد زير است:

خانه‌داري و نگهداري فوق‌العاده از هتل، اتاق و فضاي سبز، طراحي ساختمان به‌صورت خاص و جالب، هال ورودي لوکس، مبلمان بسيار خوب، فضاهاي عمومي، آثار هنري، کيفيت بالاي فرش و گل تازه، چشم‌انداز محيط طبيعي و فوق‌العاده، فضاي مناسب و دکوراسيون جذاب براي پذيرش، رزرواسيون بسيار سريع و کارآمد، کارکنان متعهد با لباس متحدالشکل، وجود دربان، مديريت متخصص، تجهيزات عالي رستوران و غذاهاي متنوع، خدمات‌رساني عالي به اتاق‌ها، وجود اتاق‌هاي بزرگ با نور کافي و مبل مناسب و زيبا، داراي تلويزيون و دکوراسيون عالي و تزيين‌شده با کارهاي هنري، دو تلفن يکي در کنار تخت و ديگري روي ميز، داراي تشک راحت و پتوي اضافه و تخت‌هاي بزرگ و معمولي، سرويس‌دهي به‌صورت دو مرتبه در روز به اتاق‌ها، حمام بسيار تميز با صابون وسايل آرايش و حوله، جعبه کمک‌هاي اوليه، آيينه مناسب جهت اصلاح و آرايش، يخچال در داخل، سيستم خشک‌کن دست، در اختيار قرار دادن لباس‌هاي راحت به ميهمانان، سيستم روشنايي هوشمند در حمام و اتاق‌خواب و ساير امکانات مثل حمل‌ونقل، روزنامه رايگان و امکانات تفريحي براي ميهمانان از قبيل استخر، سونا، زمين‌هاي بازي و ارائه خدمات ويژه از قبيل اتاق ملاقات، پارک اتومبيل توسط مستخدم و غيره.

هتل 5 ستاره

اين نوع هتل‌ها در رديف اول قرار دارند. قوانين و استاندارد مربوط به هتل پنج ستاره و کيفيت آن همواره بايد ثابت نگه داشته شود.

ارائه رتبه پنج ستاره مستلزم داشتن بعضي موارد زير است

معماري و دکوراسيون زيبا و منحصربه‌فرد و مستمر، داراي بيش از 100 اتاق، هال ورودي، اتاق ميهمان، فضاي عمومي‌ تزيين‌شده با کارهاي هنري، مفروش شده باکيفيت بالا، دفتر پذيرش بسيار منظم در فضاي کافي و آرام، داراي نگهبان و سرويس 24 ساعته، پرسنل آموزش‌ديده و متعهد، تزيين اتاق‌ها با استفاده از اشياي هنري، داراي 3 تلفن (کنار تخت، روي ميز و داخل حمام)، تميز کردن اتاق به‌صورت دو مرتبه در روز، سرويس حمام زيبا و مدرن، داراي رستوران عالي و غذاهاي متنوع و سرويس غذادهي، امکانات رستوران جذاب، سرويس حمل‌ونقل، مغازه و فروشگاه پوشاک، يخچال در داخل اتاق‌ها با انواع نوشيدني.