اصطلاحات متداول در هتل ها

 اگر اهل سفر و گردش باشید، اصطلاحات و کلمات متعددی تا به حال به گوش‌تان خورده که معنای ویژه‌ای در این حوزه دارند. هتل و هتل‌داری هم از بخش‌های مهم این حوزه است که اصطلاحات و عبارات مخصوص به خودش را دارد. گاهی اوقات دانستن این اصطلاحات آن قدر مهم و حیاتی است که می‌تواند سفرتان را دلپذیر یا برعکس، ناخوشایند سازد. مثلاً ممکن است اگر برخی از اصطلاحات هتل در بخش خدمات را ندانید، بدون اینکه نیازی به آنها داشته باشید، به اشتباه درخواستش را بدهید؛ در آخر سفر هم هزینه‌اش روی صورت‌حساب‌تان اضافه شود. در نهایت هم مجبور شوید، پولی را بپردازید که خدمات مربوط به آن را نخواسته یا نیاز نداشته‌اید. در ادامه به برخی از این اصطلاحات اشاره می‌شود.

آلتارناتیو (Alternative)

آلتارناتیو به معنای«گزینه‌های دیگر برای انتخاب اتاق» است. این اتفاق در شرایطی می‌افتد که شما از قبل اتاق خاصی را رزرو کرده‌اید و حالا پس از رسیدن به هتل اتاق جایگزینی به شما پیشنهاد می‌شود. مثلاً ممکن است شما اتاقی رو به جنگل را رزرو کرده‌اید و در هتل اتاق رو به دریا را به شما پیشنهاد می‌دهند. این اتفاق می‌تواند دلایل متعددی نظیر تغییر تمایل شما یا وجود برخی مشکلات در اتاق داشته باشد. البته این تغییر قطعاً با تأمین رضایت شما صورت می‌گیرد.
 

بوفه (Buffet)

اصطلاح بوفه در رستوران و غذاخوری‌های هتل مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر هتلی عنوان کند که غذا را به شکل بوفه ارائه می‌کند به این معناست که غذاها به شکل سلف‌سرویس برای پذیرایی از میهمانان آماده می‌شود. در بیشتر هتل‌ها، پذیرایی وعده صبحانه عمدتاً به شکل بوفه یا سلف‌سرویس است.
 

چک‌این (Check-in)

چک‌این به معنی ورود به هتل و تحویل اتاق است. هتل‌ها قوانین خاصی برای چک‌این دارند. مثلاً ساعت مشخصی را برای تحویل اتاق در نظر می‌گیرند. ساعت تحویل اتاق عموماً 14 (2 بعد از ظهر) است. شما پس از ورود به هتل و تحویل مدارک شخصی کمی منتظر می‌مانید سپس در زمان معین وارد اتاق‌تان می‌شوید.
 

چک‌اوت (Checkout)

چک‌اوت عکس چک‌این است؛ و مربوط به زمانی می‌شود که شما باید اتاق‌تان را تحویل دهید و هتل را ترک کنید. چک‌اوت هتل‌ها معمولاً ساعت 12 ظهر است. در بیشتر هتل‌ها پس از اینکه اتاق را تخلیه کردید، یکی از پرسنل هتل سری به اتاق می‌زند و شرایط اتاق را چک می‌کند.
 

فولی بوکت (Fully booked)

این اصطلاح را بیشتر زمانی مشاهده می‌کنید که می‌خواهید هتل‌تان را آنلاین رزرو کنید. زمانی که یک شهر را به عنوان مقصد انتخاب می‌کنید، هتل‌های متعددی به شما نشان داده می‌شود ولی ممکن است برای انتخاب برخی از اتاق‌ها این اصطلاح را مشاهده کنید. و به معنای آن است که آن اتاق در تاریخ مورد نظر شما پر شده است.
 

هاوس کیپینگ (Housekeeping)

هنگامی که در هتل هستید، می‌توانید درخواست تمیز کردن اتاق یا سوئیت‌تان را بدهید. بخشی تحت عنوان هاوس کیپینگ یا خدمات خانه‌داری در هتل وجود دارد که این وظیفه را انجام می‌دهد. برای آنکه اتاق‌تان تمیز شود می‌توانید هنگام خروج از اتاق و هتل، آویز دری را که عنوان «Make Up» یا «Clean» یا «تمیز شود» روی آن نوشته شده، به در آویزان کنید. به این ترتیب پرسنل خدمات خانه‌داری متوجه درخواست شما می‌شوند و اتاق‌تان را تمیز می‌کنند. 
 

مینی‌بار (Mini-bar)

مینی‌بار به یخچال کوچکی اطلاق می‌شود که در اتاق هتل وجود دارد؛ در این یخچال انواع نوشیدنی‌ها و خوراکی‌هایی نظیر شکلات یا آجیل در دسترس است و شما می‌توانید هر گاه که دلتان خواست از آنها میل کنید. در اکثر موارد باید هزینه خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های مینی‌بار را به طور مجزا از هزینه هتل پرداخت کنید. 
 

روم‌سرویس (Room service)

روم‌سرویس یکی از جذاب‌ترین خدمات هتل‌هاست. ممکن است هر زمانی از شبانه‌روز خودتان یا فرزندان‌تان گرسنه یا تشنه شوید. در این زمان تنها یک تماس کافی است تا خوراکی‌ یا نوشیدنی موردنظرتان در اتاق‌تان سرو شود. در بیشتر هتل‌ها، خدمات روم سرویس در تمام ساعات شبانه‌روز ارائه می‌شود. 
 

بل‌بوی (Bellboy)

بل‌بوی یکی از پرسنل هتل است که چمدان‌های‌تان را از ماشین شخصی شما یا تاکسی تا اتاق یا سوئیت‌تان حمل می‌کند. 

سینگل‌روم (Single room)

مسافرانی که به تنهایی به سفر رفته‌‌اند یا اتاقی برای خودشان به تنهایی می‌خواهند، اتاق تک‌تخته یا یک‌نفره خواهند داشت. این اتاق با عنوان سینگل‌روم شناخته می‌شود. 
 

دابل‌روم (Double room)

اتاقی که برای میهمانان دونفره در نظر گرفته می‌شود و از خدمات و فضای مناسبی برای 2 نفر برخوردار است، «دابل‌روم» نامیده می‌شود. 
 

اکسترا گست (Extra guest)

اکسترا گست میهمان خارج از ظرفیت اتاق است؛ مثلاً در شرایطی که اتاق سه‌نفره است و میهمانان 4 نفر هستند. در این شرایط هتل با دریافت کمی هزینه بیشتر، شرایط را برای اقامت نفر چهارم نیز مهیا می‌سازد. 
 

فول‌بورد (Full board)

وقتی یک هتل اعلام می‌کند که فول‌بورد است یعنی با هزینه‌ای که برای اقامت پرداخت می‌کنید، 3 وعده صبحانه، ناهار و شام را هم در هتل میل می‌کنید بدون اینکه پولی برای آنها پرداخت کنید. 
 

هف‌بورد (Half-board)

هف بورد هم مانند فول بورد است با این تفاوت که هتل علاوه بر صبحانه، تنها یکی از 2 وعده ناهار یا شام را رایگان برای میهمانان سرو می‌کند. 
با آشنایی با اصطلاحات و واژه‌هایی از این دست، انتخاب شما آگاهانه‌تر خواهد شد و بنابراین مدیریت بهتر و مناسب‌تری در سفرتان و البته هزینه‌هایش خواهید داشت.